måndag 27 april 2009

Vad är det som är så farligt med att berätta ungefär när barn med ds lyckas med nya färdigheter?

Besöket hos sjukgymnasten var uppmuntrande. Lilltjejen sitter så bra utan stöd nu och vi fick några tips på hur vi kan träna vidare för att uppnå nya färdigheter. Sitta på knä med en kudde framför sig bl a. Det är viktigt att alla steg i utvecklingen gås igenom och att man inte hoppar över något!

Tycker dock att det är lite tråkigt att man aldrig kan få något svar på ungefär när det är vanligt att olika färdigheter uppnås hos ds-barn. När man ställer frågan blir allt så svävande. Varje barn ska jämföras med sig själv och man ska inte stressa på. Det är väl ganska självklart kan jag tycka! Se'n beror det ju självklart även på om barnet har tilläggshandikapp.

Men nå'nstans måste ju det gå att säga t ex att barn med ds brukar lära sig gå någon gång mellan 1,5 och 3 år. Och jag förstår inte varför det skulle vara så farligt att jämföra. Alla normalstörda barn jämförs ju ständigt på bvc. Det finns normal- och avvikningskurvor och de visar ju sköterskorna gladeligen upp.

Men dessa lite annorlunda barn är de nästan rädda för att jämföra. Sorgligt kan jag tycka! Det verkar som om de är rädda för att göra en ledsen om de berättar att det mesta tar längre tid, utvecklingen sker mer långsamt, men förr eller senare lär de sig det mesta. Jag vet det! Allt det där har jag redan malt i mitt huvud hundratals gånger. Och det är något jag lärt mig acceptera.

Jag vill ju bara veta på ett ungefär när saker och ting brukar inträffa, vad och när jag kan tänkas se fram emot nya utmaningar. Just för att det är spännande och fantastiskt när man kan se glädjen hos ens barn när de lyckats med något nytt. Precis som jag gör med mina andra barn!

7 kommentarer:

Carina - den gråa pippin sa...

Jag gillar att jämföra med andra när det gäller utveckling hos Felix. Min Felix är ju "sen" - för att inte säga enormt sen när det gäller det motoriska. Men jag blir inte ledsen när jag får höra om andra trillkottar som gör saker tidigare än vad han gör. Det är som du säger, man jämför ju normalstörda barn överallt. Så jag vill hellre höra att det varierar mellan 1,5 - 3 år med ditt och datt än några svävande ord.
Så jag kommer att fortsätta jämföra med glädje.

Ha det bra. Nu ska jag fortsätta jobba.....

Linda sa...

När det gäller motorik finns det en mycket klar och tydlig "lista" över när barn med DS når olika milstolpar i boken "Gross Motor Skills in Children With Down Syndrome" http://www.amazon.com/Gross-Motor-Skills-Children-Syndrome/dp/0933149816
Äger du inte den redan ska du definitivt köpa den.

Linda sa...

När det gäller just gå så står det:
Walks 15 feet without hand support

Ålder: 26 månader +/- 9 månader (alltså 17-35 månader)

Suzy71 sa...

Skönt att höra att det är ok att jämföra och tack snälla för informationen! Trött på allt hysch hysch!
Ha nu en fantastisk strålande valborg!

ylvisen sa...

Håller med dig, jag har oxå frågat och de liksom drar sig för att svara, jag fattar inte varför. Felix har ju t o m varit ganska "tidig" och ändå har de inte velat svara, jag fattar inte varför, det är precis som: Ja bli inte så glad över det här du, du ska snart se att det inte händer nått mer på två år...

Jag trodde du hade den boken som linda tipsar om, vi har det och den är bra även om den är på engelska. Det är många bilder där man får fina tips!

kram!

Lena sa...

Hejsan

Vet inte om jag har presenterat mig hos dig men om jag har det så gör jag en återupprepning.
Lena heter jag och jag har också tvillingtjejer som är 6 år och där en har DS.
Tjejerna heter Linnéa o Agnes och det är Linnéa som har DS.

Jag håller helt med dig. Jag tycker också det är roligt att jämföra lite så där på en höft.
Min DS tjej Linnéa är en sen tjej, satt gjorde hon ganska tidigt men sen gick det ”utför”.
Krypa gjorde hon när hon var 2 år och 3 månader, innan ålade hon på magen (grodan kallades hon mest för då) och gå gjorde hon vid 3 år och 3 månader och riktigt stadig gick hon inte för än hon var 4 ½.
Nu kan hon springa men det är med armarna rakt ut och vingligt men roligt har hon.
Trappor är fortfarande svårt så där går det långsamt och skogen är svår med alla rötter och stenar och många fall blir det.
Hon är också sen i sin motorik med händer och mun men de går framåt men sakta, sakta.
Men hon pratar hela tiden (till och med i sömnen) men att förstå vad hon säger är svårt.

Ja det var lite från mig men jätte roligt att läsa om två prinsessor.

/Lena

Suzy71 sa...

Åh vad spännande Lena!
Jag har ingen aning om min lilla Thuwa är sen eller tidig för att ha ds. Hon satt själv utan stöd långt senaren än syster yster. Däremot vände hon sig före sin systet från rygg till mage. Det känns som hon är väldigt aktiv och nyfiken på allt omkring henne. Just nu har jag ju mest hennes syster Whilda att jämföra med och storebror Emil. Och jämföra kommer jag nog alltid göra. Men visst är det så att man gläds lite extra åt varje framsteg som vår Thuwa gör. Det bara känns så i hjärtat!
Kram