onsdag 8 april 2009

Sälen,skoter, husvagn och after ski - Barnfri tid med vänner

Egen tid med vänner är guld värt!
För första gången, en hel helg sedan hösten 2004, har jag varit helt barnfri. Nog för att jag älskar mina barn över allt, men att bara rå om sig själv och totalt lämna över allt hemansvar till sambon är så värdefullt för alla inblandade. Jag - Totalt fri att göra vad jag vill - Sambon totalt tvingad att ta ansvar för hem och barn och allt vad det innebär.
Fredagen började med babysim för tjejerna på habiliteringen. Sedan, kl 12.00, bar det av mot Sälen. Som tur var har man vänner som ställer upp så en av alla dessa kom hem till mig och passade tjejerna i väntan på att deras pappa och storebror skulle komma hem för en lärorik helg. Vägen till Sälen kändes lång med tanke på alla rök- och kisspauser som de andra begärde. De hade ju börjat inta alkohol och hade uppenbart glömt festblåsan hemma. Själv körde jag och ville bara anlända till slutmålet så fort som möjligt för att kunna hälla upp en "dagens" och komma till ro. På plats installerade vi oss i husvagnen, fyllde våra glas, tog en tur i Tandådalen för att orientera oss och hade se'n en helkväll med god mat, dryck och kortspel i husvagnen.
Lördagen började med att vi, tre tjejer, hoppade upp på skotern och brassade iväg på en skoterled. Problemet var att vi inte visste om vi var körbara med tanke på att det blev ganska sent... Frågan var oxå: Får man åka tre på en skoter???. Svaren fick vi efter ca 10 minuter då vi blev stoppade av polisen. Helvete! Upp till bevis. Föraren blåste och det var grönt. Tur att inte jag körde då! Inte sa' de något om antalet passagerare så det var bara att köra vidare. Själv körde jag en sväng lite senare då det kändes helt lagligt... Jäklar vad kul det var!
Efter skoterfärden bar det av mot backen där vi tände engångsgrillen och svalkade oss med varsin cider. Helt vindstilla och inte ett moln! Kan det bli mer fantastiskt? Där satt vi tills cidern och en och annan öl var slut och vi började känna kallet från after ski'n. Trängde oss ner vid ett bord och det kändes som om man inte var en dag över 25. Ganska snart hade vårt bord fyllts av levnadsglada människor som bara njöt av tillvaron och vi gick inte därifrån förrän det var helt igenbommat. På vägen till husvagnen tog vi en vätskepaus i en stuga och vandrade sedan vidare för att hämta allt vi behövde för att få en lyckad bastustund och göra iordning oss inför den kommande kvällens bravader. Rödmosiga gick vi tillbaks till husvagnen och fixade potatisgratäng, kallskuret och sallad. Mumsigt tillsammans med välanpassad dryck. Senare bar det av mot puben och där blev det ett antal "kalla", sång, dans kring en eldstad och senare efterfest. Ca 04.00 var det bara att vandra mot husvagnen, vilken det nu var, typ alla vita, uppställda i rader oj oj oj. Till slut - Framme...ZZZ! Vilket fantastiskt dygn! Söndagen blev mest en lång väntan, som tur var kikade stolen fram vid 12-tiden, på att någon av oss skulle bli körklar. Kl 15 bar det av hemåt!
Väl hemma väntade tre helt underbara små troll med breda leenden på läpparna! De hade överlevt! Sambon däremot såg allmänt utslagen ut! Sååå värdefullt för alla parter!

Nu ser jag fram emot skärtorsda'n då jag och ca 15 tjejer hoppar upp på kvastarna och flyger ner till stan för att göra Harrys osäkert!

2 kommentarer:

Lena sa...

låter härligt, hamnade här för att jag klickade på västmanland...fin blogg, ha en trevlig helg

Suzy71 sa...

Tack snälla! Försöker få ordning på min blogg, men det är ett som ett pussel där fortfarande många bitar saknas...