onsdag 21 oktober 2009

Inlagda på Barnakuten...

Vattkoppstiden är förbi vilket är helt underbart... Men men... Nu finns det ju även andra virus och bakterier som far omkring i luften som t ex streptokocker grupp A typ halsfluss...
Vi som trodde att vår lilla Thuwa "bara" hade fått falsk krupp vilket vi åkte in till Barnakuten för i måndagskväll. Hon hade svårt att andas och feber. Thuwa proppades i lite olika preparat och fick ventilera några gånger i en mask, samt fick ett recept på medicin och se'n blev vi gladeligen hemskickade.
Dagen efter var väl sådär och så kom natten. Det blev tyngre och tyngre att andas så till slut blev det till att ta' upp lilla hjärtat, ge medicin och sitta upp och kramas i lugn och ro i en halvtimme. Hon lugnade ner sig lite och somnade om men det lät fortfarande inte helt ok.
I morse sov damen som en stock. Pappa vabbade och jag smög upp med Emil för att lämna honom på förskolan och själv bege mig till jobbet.
Under dagen fick Thuwa återigen svårare och svårare att andas så hon fick medicin som hjälpte föga. Kl 17.00 fick hon ytterligare en dos men det hjälpte precis ingenting. Därför åkte jag upp till Barnakuten igen och där visade det sig att hon hade en puls på en bra bit över 200, feber över 39 och hade fruktansvärt svårt att andas.
Hon fick febernedsättande, kortison, inhalera mm. Doktorn tittade i öron och hals och allt såg helt ok ut. Men med tanke på att i stort sett inget av vad de gav min lilla fröken fick pulsen att sjunka eller andningen att lugna ner sig så tyckte ändå doktorn att det kanske var bäst att ta' en svalgodling. Tackar gudarna för det!
Grupp A streptokocker var det!!!
Vi sover kvar. Thuwa sover gott nu och ska inhalera varannan timme inatt. Syskonen kommer hit imorgon för att ta' svalgodling. Min visade att jag inte hade streptokocker vilket var väldigt skönt med tanke på att jag opererat bort mina halsmandlar för typ 20 år sedan.
Nu ska jag försöka sova mellan inhaleringarna och hoppas på en positiv dag imorgon med glada besked om bättring och att vi förhoppningsvis får åka hem!!!
God natt!
Tur att mamma fick åka hem och hämta benbandet, snuttefilten och min favoritbok innan jag skulle sova! Fingrarna har jag ju alltid med mig :) Trygghetssymboler är A o O för lilla Thuwa...

6 kommentarer:

Anna sa...

Å vad jobbigt men vad bra att dom hittade nåt. Hoppas du fick sova nåt, vet hur det där är...

Suzy71 sa...

Förstår att du Anna om nå'n vet hur det är... Tvillingar... Förkylningar osv. Jobbigt var det framför allt när vi kom in. När man väl är på plats i trygga händer känns det alltid lite bättre. Vi har sovit ok båda två, förutom att man blivit väckt vid inhalationerna varannan eller var tredje timme. Men men... Det var det värt. Thuwa får penicillin och mår bättre och är glad och helt fantastisk som vanligt. Förhoppningsvis får vi åka hem i em! Vi bor ju bara fem minuter från lasarettet så vi kan åka in o inhalera så fort det behövs.

ylvisen sa...

Men litet hjärta...

Hoppas hon snabbt blir bättre!

Kram

Carina - den gråa pippin sa...

Usch vad jobbigt! Men vilken tur att det finns trygga händer att hamna i så att man själv kan pusta ut. Krya på er!

Kram
Carina

ylvisen sa...

Ja men kanske skulle plocka fram stavarna som du skrev, har nog ett par i garaget!

Hoppas medicinen hjälper snabbt på tjejerna nu då!

kram

Suzy71 sa...

Kan lova att alla på Barnakuten har varit helt fantastiska och att vi verkligen varit i trygga händer!
Många klagar på den svenska sjukvården, så även jag ibland, men samtidigt så måste man nog tänka på vilka förmåner och vilken fantastisk sjukvård vi har här i Sverige om man jämför med resten av världen!