onsdag 3 juni 2009

Han betedde sig som ett jävla mongo!

Ja, vad ska man säga? I vissa sammanhang och så plötsligt dyker kommentaren upp och jag har funderat på hur jag kommer att handskas med den. Det hände igår när jag pratade med en av mina allra närmaste vänner. Vi pratade i telefonen om allt mellan himmel och jord och då bl a om andra barn och deras betenden. Då dyker kommentaren upp och på något märkligt sätt så lät jag det bara vara. Jag undrar om hon tänkte på det själv, inte vad jag märkte men det är klart att det känns. Nästa gång kanske jag ska fråga: Hur menar du? Vad då jävla mongo?!?! Mitt barn är inte ett jävla mongo, inte ett CP-barn, inte en jävla skitunge och inte heller en jävla idiot! Alla dessa ord som används som skällsord utan eftertanke. Jag HATAR orden! Samtidigt så kan jag känna att alla dessa människor som använder dessa ord i olika syften borde uppmärksammas på vad de faktiskt sitter och säger och att det faktiskt svider...
Få upp deras ögon och formulera sig lite annorlunda och med eftertanke, med andra ord tänka först och tala se'n.
Så! Nu fick jag lätta lite på hjärtat! Skönt!

4 kommentarer:

ylvisen sa...

Ja fy...jag har varit i ca 10 sådana situationer och kanske rätt ut 2, de andra 8 har retat gallfeber på mig. Varför sa jag inget osv!

Man blir så ledsen, fast mest arg!

Grrrr!

Carina - den gråa pippin sa...

Ja, nog har man hört dessa ord som skär i en som knivar. Jag blir nog mest arg på mig att jag inte är så snabb i käften så att jag kan hugga till på en gång så att personen i fråga får må dåligt av ordvalet. Min sambo har däremot varit snabb och kommenterat jobbarkompisar som sagt tokiga saker. Man skulle ha en massa bra svar på lager som man snabbt kan hugga tag i när det kommer en sådan kommentar.

Lena sa...

För några veckor sedan sa jag till en före detta facebook hästkompis som skrev att hon trodde att hennes häst var ett mongo för att han var så seg.
Jag meddelade att det var lite tråkigt att hon skrev så och om hon verkligen viste vad hon skrev .
De slutade med att hon några dagar senare skrev i facebook att hon hade varit och tävlat och hade haft så givande mongoprat på tävlingen.
Hon är inte längre finns med på min facebook lista.

Men flera gånger när jag hört detta så har jag varit tyst och lidit mig igenom de i stället.

Suzy71 sa...

Ja du Lena. Vad ska man säga? Sorgligt när man väl konfronterar någon, vilket i sig är jobbigt att göra, att man ska behöva få ännu ett respektlöst bemötande. Förstår dig att hon ej längre finns med på din lista. De vänner jag har konfronterat har verkligen bemött mig med respekt och bett om ursäkt. Det är riktiga vänner det!
Kram